تجربه ی مشکلات جنسی در یک مقطع از زندگی کاملا طبیعی است. درحالیکه مشکلات و تجارب جنسی هر کس متفاوت است، یادتان باشد ممکن است به مشکلات مشابه هم بربخوریم. شاید در صورت روبه رو شدن با این مشکلات احساس تنهایی یا درماندگی یا حتی شرمندگی و ترس به شما دست دهد. افرادی که با اختلال جنسی دست و پنجه نرم میکنند معمولا دچار این احساسات میشوند. به همین دلیل، ماه ها یا حتی سال ها برای درخواست کمک و حمایت تعلل میکنند چون از صحبت درمورد نگرانی ها و تجارب خود میترسند.

مشکل جنسی امری شایع است و به دلایل مختلف رخ میدهد. در اکثر موارد، این مشکلات مربوط به دیگر سختی ها یا چالش های زندگی است. مثلا اگر مضطرب هستید و دغدغه ی زیادی دارید، دلتان نمی خواهد رابطه ی جنسی برقرار کنید یا به کسی نزدیک شوید. این مشکل معمولا خفیف و کوتاه مدت است و با تغییر میزان استرس از بین میرود. مشکلات پیچیده و شدید تر تاثیر عمیق و بلند مدت دارد که روی جنبه های مختلف زندگی، روابط و حتی میل جنسی تاثیر میگذارد.

اگر نگرانید که شاید دچار مشکل جنسی شده اید، درمورد آن حرف بزنید و از روانشناس یا روانپزشک کمک بخواهید. هرچه بیشتر صبر کنید، مشکل وقت بیشتری برای تشدید شدن و بروز عواقب دارد. درخواست کمک ترسناک به نظر میرسد اما اولین قدم برای فهمیدن علت و کمک به حل یا کنترل آن است. روش های مختلف برای کمک به این وضعیت وجود دارد. مثل سکس درمانی که درمورد حل اختلال جنسی بسیار موثر است. سکس تراپی به شما کمک میکند تا رویکرد سالم تری نسبت به سکس و رابطه ی صمیمانه پیدا کنید و هرگونه مشکل زمینه ای را که روی آرامش و لذت بردنتان از رابطه تاثیر میگذارد کشف کنید.

به چه مواردی مشکل جنسی گفته میشود؟

به طیف گسترده ای از مشکلات که قبل، حین یا بعد از رابطه رخ میدهد، مشکل یا اختلال جنسی گفته میشود. چرخه ی واکنش جنسی (توالی تغییرات عاطفی و فیزیکی که هنگام برانگیختگی جنسی و مشارکت در فعالیت تحریک کننده، مثل خودارضایی یا دخول، رخ میدهد) چهار مرحله دارد: هیجان، فلات، ارگاسم و آرامش. واکنش نشان ندادن بدن حین یک یا چند وضعیت، علامت بروز مشکل است.
کیت کمپبل، تراپیست سکس و نویسنده ی کتاب راهنمای سکس و صمیمیت درمورد اهمیت سکس نظر میدهد.

چه عواملی باعث بروز مشکلات جنسی میشود؟

عوامل متعددی منجر به بروز اختلال جنسی میشود. معمولا، مشکلات ناشی از ترکیبی از دلایل جسمانی، عاطفی، روانشناختی و موقعیتی است که در ادامه به آن اشاره میکنیم:

  • عوامل جسمانی: معلولیت، بیماری یا مشکلات بلندمدت نظیر دیابت، بیماری قلبی، اعتیاد به مواد یا الکل.
  • روانشناختی: بسیاری از اختلالات روانی روی نیاز و واکنش های جنسی تاثیر منفی میگذارد. این موارد میتواند شامل اضطراب، افسردگی، استرس و غیره باشد.
  • عاطفیاحساس خیانت، نارضایتی در رابطه یا اندوهی که رفع نشده تاثیر زیانباری دارد. پایین بودن عزت نفس نیز روی میزان میل و خواسته ی جنسی تاثیر منفی میگذارد. تجربه ی سوء استفاده ی جنسی در گذشته هم بیشتر از آنچه بدانید موثر است و درنهایت احساس میکنید نمیتوانید کاملا وارد رابطه ی جنسی شوید یا از آن لذت ببرید.
  • موقعیتی: تغییر در روتین روزمره، وضعیت یا شرایط زندگی همگی منجر به بروز مشکلات جنسی میشود. مثلا، اگر اخیرا نقل مکان کرده اید، مشکل مالی دارید یا صاحب فرزند شده اید، این موارد روی عملکرد جنسی تاثیر جدی میگذارد.

رایج ترین مشکلات جنسی چیست؟

شاید احساس کنیم مشکل ما در سکس بسیار شخصی است اما بسیاری از ما به دلیل تجارب، شرایط، نگرانی ها یا جنسیت با مسائل مشابه روبه رو میشویم. میتوان به کمک مشاوره به بسیاری از مشکلات جنسی در زنان و مردان رسیدگی کرد، آن را بهبود بخشید یا حتی بر آن فائق آمد.
برخی از مشکلات جنسی که هر کسی ممکن است آن را تجربه کند در ادامه نوشته شده است.

فشار همتا

خوب است در کنار تعدادی از خطرات فیزیکی که هنگام انجام روش های مختلف جنسی باید به خاطر داشته باشیم، به تاثیر عاطفی موقعیت هم توجه کنیم مثلا در نظر داشته باشیم شاید یکی از طرفین بیشتر مشتاق تجربه های جدید است و دیگری برای امتحان چیزی که احساس میکند برایش آماده نیستند تحت فشار قرار میگیرد. این امر منجر به بروز استرس و اضطراب غیر ضروری و یا احساس تنفر و ناراحتی میشود. صحبت صادقانه و آزاد درمورد اهمیت مشارکت در سکس مقعدی قدم مثبتی است برای جلوگیری از بروز مشکل و ناراحتی.

مشکلات حین یا بعد از سکس

این موارد شامل درد، احساس گناه، اضطراب یا تنهایی میشود. ابتدا باید به طرف مقابل اطمینان دهید که هیچ مشکل فیزیکی مانند گرفتگی مهبل (اسپاسم عضلات که باعث میشود رابطه ی جنسی دردناک یا غیر تحمل باشد)، عفونت یا بیماری مقاربتی، عفونتی مثل برفک، گرفتگی یا پارگی غلفه، ورم بیضه، التهاب پروستات یا خشکی واژن وجود ندارد. گرفتن توصیه از پزشک عمومی یا متخصص در کلینیک سلامت جنسی ساده و محرمانه است. اگر از صحبت با پزشک عمومی خجالت میکشید یا دستپاچه میشوید، در منطقه ی خود دنبال کلینیکی بگردید که به وقت قبلی نیاز ندارد. در این صورت نیاز نیست اسم واقعی خود را بدهید. منبع: وب سایت درمانکده

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید